Banner Default Image

Date 01 October 2021

Als het van de Belgische regering afhangt, rijden er vanaf 2026 alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens rond. De autosector verwacht er jaarlijks zo'n 250.000 elektrische wagens bij. Maar waarom zouden bedrijven overstappen? Welke keuze hebben ze dan en wat betekent elektrisch rijden in de praktijk? We zetten alles op een rijtje. En dan vooral de dingen die je écht moeten weten.
​​

1. Maak de zero-emissieswitch vanaf 2023

Dé voornaamste reden om over te schakelen op elektrisch rijden? Het fiscale voordeel natuurlijk! Het belastingvoordeel voor auto's met CO₂-uitstoot bouwt langzaam af tussen 2023 en 2026. Vanaf 2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens 100% aftrekbaar zijn. Mooie liedjes duren overigens niet lang. De 100% fiscale aftrekbaarheid voor emissievrije wagens wordt afgebouwd tot zo’n 67,5% in 2031. Goed om weten is dat bestelwagens en lichte vragen niet onder de nieuwe regelgeving vallen.

Wist je dat een waterstofauto ook een futureproof alternatief is voor de bedrijfswagen? De modellen en waterstoftankstations zijn wel nog beperkt. Maar daar wordt aan gewerkt.


2. Hybride wagen? No go! Of toch?

Voor alle duidelijkheid, een emissievrije bedrijfswagen aanschaffen is niet verplicht vanaf 2026. Het is gewoon fiscaal voordeliger. Voor de opportunisten die een grijze zone zoeken hebben we slecht nieuws: een hybride wagen is geen emissievrije keuze. Maar er is wel een lichtpuntje: wie vóór 1 juli 2023 nog een hybride bedrijfswagen koopt of least, geniet 100% fiscale aftrekbaarheid tot het einde van het contract. Hou er dan wel rekening mee dat het belastingvoordeel van de benzine- of dieselkosten vanaf juli 2023 wordt begrensd tot 50%.


3. Kies voor een krachtige laadpaal

Tegenwoordig rijd je met een elektrische wagen makkelijk 300 tot zelfs 500 kilometer. Voldoende voor een enkeltje Parijs. Wie naar Saint-Tropez wilt, surft best even naar www.abetterrouteplanner.com om de nodige laadpalen te lokaliseren. Terug thuis kan de auto gewoon voor de deur of op kantoor opladen. Wie veel kilometers aflegt, kiest dus best voor een krachtige laadpaal om snel terug on the roll te zijn.

Gelukkig wordt de installatie van een laadpaal fiscaal interessanter, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Die laatsten kunnen de installatiekosten inbrengen als de laadpalen ook - tegen betaling - te gebruiken zijn door niet-werknemers. Zo hoopt de regering het aantal beschikbare laadpalen in België te maximaliseren, tot wel 66.000 laadpalen tegen 2030. En dat is alleen maar goed nieuws voor de toekomst van de e-wagen!

Meer sectornieuws?​ Volg ons op LinkedIn & Facebook.
Deel dit artikel