Zuivere koffie met blockchain en AI

waar 09 June 2021

​Wereldwijd zijn 125 miljoen mensen voor hun inkomen direct of indirect afhankelijk van de koffie-industrie. Dat is één op de zestig mensen op de planeet. Een Amerikaanse ondernemer is van plan die industrie danig op zijn kop te zetten. Zijn geheime wapen: een cocktail van kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain technologie.

Eerlijke prijs

Dan Jones heeft nog last van zijn jetlag als hij aanschuift in het Amsterdamse café waar we hebben afgesproken. Samen met zijn vriendin heeft hij net een tweedaagse rondgang gemaakt langs Nederlandse koffiebranders over een mogelijke samenwerking met zijn bedrijf Bext360. Jones heeft een machine ontworpen die machineleren, kunstmatige intelligentie en blockchain technologie combineert met het doel om koffieboeren in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs te geven voor hun product.

De tussenhandelaar gaat er met de winst vandoor

Koffieboeren plukken de bessen waar de latere koffiebonen uit voortkomen. Voor dat werk krijgen ze slecht betaald. Slechts 4% van de prijs van een kopje koffie komt bij de koffieboer terecht. De tussenhandelaar gaat er met de winst vandoor. “Het probleem is dat de koffieboeren de waarde van hun product niet echt begrijpen,” zegt Jones. Met zijn machine wil Jones die tussenhandelaar uit de transactie knippen. Met behulp van slimme algoritmes kan de machine van Bext360 direct met de boer onderhandelen om diens bessen te kopen.

Corruption proof

Hoe gaat dat in zijn werk? Bovenop de machine zit een sleuf waar de boer zijn mand met koffiebessen in leeggooit. Met behulp van supersnelle camera’s en computervisie scant en analyseert de machine 300 bessen per seconde op kleur, dichtheid en gewicht. Uit deze data bepalen kunstmatige intelligente algoritmes vervolgens de kwaliteit van de bessen. Hoe meer bessen ze verwerken, des te beter de algoritmes worden. Zodra de kwaliteit bekend is, berekent de machine daar een zo eerlijk mogelijke prijs voor. Die eerlijkheid is via computercode in het systeem geprogrammeerd; er blijft niets aan de strijkstok hangen. Als de boer akkoord gaat met de verkoop, wordt de transactie op de telefoon van de boer afgehandeld via blockchain technologie. Aangezien iedere blockchain betaling wordt vastgelegd in een wereldwijd digitaal grootboek, is deze voor iedereen ter wereld in te zien. Dat maakt de transactie volledig transparant encorruption proof.

10 cent van je cappuccino voor de bouw van een school

Via blockchain kunnen ook bepaalde condities aan de transactie worden verbonden, zoals het automatisch afbetalen van het krediet van een bank. Van elke dollar gaat er dan bijvoorbeeld vijf cent naar de bank om de lening voor de machine af te betalen. Ook ontwikkelingsprojecten kunnen aan de transactie worden gekoppeld. Bijvoorbeeld de bouw van een school of een waterput. Van elke betaling gaat er dan automatisch een deel naar dat goede doel.

Alle gegevens over de betaling, zoals de afkomst van de koffie en het percentage dat de koffieboer ontvangt, worden samen met de transactie in de blockchain opgeslagen. Koffiebranders en barista’s kunnen deze informatie vervolgens aan hun klanten doorspelen. “Consumenten zijn dol op dat soort feedback,” zegt Jones. “Denk je de sociale impact in als je weet dat 10 cent van de cappuccino die je net hebt gekocht wordt gebruikt om een school te bouwen. Je kunt dan kiezen meer te betalen voor een bepaalde koffie omdat je de garantie hebt dat er met je geld iets goeds gebeurt.”

De grootsteongeautomatiseerde systemen ter wereld

Om zijn plannen te realiseren heeft Jones in de VS dit jaar al 1,2 miljoen dollar aan investeringen opgehaald. Bext360 richt zich in eerste instantie op kwaliteitskoffie, die ongeveer 10% van de markt uitmaakt. Maar uiteindelijk willen ze de hele koffiewereld veroveren.

“Distributieketens zijn de grootste ongeautomatiseerde systemen ter wereld,” aldus Jones. “De tussenhandelaar die laag inkoopt en hoog verkoopt gaat verdwijnen, net zoals de taxichauffeur verdwijnt door Uber. Wanneer je blockchain, kunstmatige intelligentie en machineleren combineert, krijg je eenperfect stormdie distributieketens de komende twintig jaar volledig op zijn kop gaat zetten.”

Deel dit artikel